Dźwięk złamanej ciszy

Posted: 11 sierpnia 2013 by Sandra Kwiecień in przemyślenia
Tagi:

Wiedza i łaska wiary.  Teologia i ufność. Jak poznać Boga? Jak naprawdę uwierzyć?

Nie wystarczy sama łaska lub tylko rozum. Potrzeba czegoś więcej.

Doświadczenia Boga.

Wiele mi dano. Między innymi łaskę wiary tak silną, że nie potrafię – choćbym chciała – zanegować istnienia Boga. Niezależnie od tego jak wiele złego mnie spotyka, jak wiele przykrości doświadczam, jak bardzo próbuje się wykpić Stwórcę i Kościół – nie potrafię. Silne przekonanie o Jego istnieniu, całkowicie niezachwiane i dogłębne, sprawia, że musiałabym podważyć swoje własne istnienie. A przecież jestem.

By jednak żyć święcie i powstawać uparcie z najgorszych nawet upadków – to dla mnie wciąż za mało. Szybko przychodzi rozczarowanie swoją postawą, pojawia się zniechęcenie i gorycz. Co mi przychodzi z mojej pewności? Tylko świadomość jak mała i grzeszna jestem wobec Stwórcy, który jest Miłością. Mimo wszystko – poddaję się.

Doświadczenie Boga przemienia jednak nawet tak zatwardziałe, rozgoryczone serce.

Bardzo lubię fragment z Księgi Królewskiej, w którym Eliasz doświadcza Pana. Znamy to zdanie: „w szmerze łagodnego powiewu”. I ja także właśnie tak przeżywam swoje spotkanie z Bogiem. Gdy wyrzucam z głowy wszystkie niepotrzebne bzdury, gdy przestaję rozmyślać nad swoimi problemami, gdy przestaję prosić o łaski – gdy po prostu milknę i ucicha we mnie wszystko, wtedy następuje Spotkanie. Każdy ma inne miejsce, co innego do niego przemawia. Dla mnie wyjątkowym jest właśnie szmer liści na wietrze. Mogę przechodzić obojętnie i nie zwrócić na to uwagi. A mogę też przystanąć i posłuchać. Za każdym razem moja wiara rodzi się wówczas na nowo.

W języku hebrajskim doświadczenie Eliasza brzmi jednak inaczej. Dosłownie opisane jest nie jako „szmer łagodnego powiewu”, lecz qol demamah daqqah – „głos złamanej ciszy” lub „lekki głos ciszy”. Oczekujemy od Boga, że objawi się nam wśród fajerwerków, spektakularnych cudów, a tymczasem On – niewidzialny i niewypowiedzialny – przemawia do nas łagodnie, daje się odkryć w cichej izdebce naszego serca i umysłu.

Dziś Dzień Pański. Usiądź więc razem ze mną. Posłuchajmy ciszy.

Nuże więc, człeczyno, oderwij się nieco od swych zajęć, schroń się na chwilę przed naporem twych burzliwych myśli. Odrzuć teraz przytłaczające cię niepokoje i odłóż na później wyczerpujące cię troski. Zajmij się nieco Bogiem i spocznij w Nim na chwilę. Wejdź do izdebki twego umysłu, wyrzuć z niej wszystko prócz Boga i tego, co cię wspomaga w poszukiwaniu Go, i zamknąwszy drzwi, szukaj Go. Mów teraz, całe serce moje mów teraz do Boga: Szukam oblicza Twego, oblicza Twego, o Panie, poszukuję!”

św. Anzelm z Canterbury

Komentarze
  1. A. pisze:

    Każde spotkanie jest inne, wyjątkowe i jedyne. Moje, te największe i całkiem małe są gdy mogę patrzeć na Niego ukrytego w Najświętszym Sakramencie. i bynajmniej nie jest to jedynie czas uwielbienia, czas dziękczynienia czy zapatrzenia, dialogu, czy milczenia. Przed Nim mogę wyrzucić wszystko ze środka swego rozgoryczenia, zawiedzenia, czy niezrozumienia tego co wokół, co przygniata i wydaje się być nie do udźwignięcia. On jeden zawsze na mnie czeka, nigdy nie zamyka drzwi przed nosem i nie odwraca się plecami. Zawsze przygotowany na „niespodziewanych” gości, tak oczekiwanych; zawsze ma otwarte Serce, by przytulić tych co są „w udręce” i czule przypomnieć: „Ukochałem cię odwieczną miłością, dlatego też zachowałem dla ciebie łaskawość. Znowu cię zbuduję i będziesz odbudowana, Dziewico-Izraelu! Przyozdobisz się znów swymi bębenkami i wyjdziesz wśród tańców pełnych wesela.” Po każdym bowiem spotkaniu jest inaczej, po każdym jednak z radości serce skacze. Dziękuję Ci Jezu.

  2. Marta pisze:

    Wielkie dzięki za ten świetny tekst. :* Tego, który jest samym Dobrem i Pięknem życzę Tobie i wszystkim zaangażowanym w projekt.

Skomentuj

